Fragment uit de crispr-cas-strip van Esmée Bierstekers. Beeld: Esmée Bierstekers, Christelijk College De Populier, Den Haag

 

De Haagse havo 5-leerling Esmée Biersteker maakt als praktische opdracht een stripverhaal over Crispr-Cas. ‘Ik denk liever in beelden.’

 

‘Op Instagram deel ik vaker kunstwerken, maar krijg ik hooguit 12 likes. Toen deze strip op Twitter verscheen waren dat er 1500, vooral van volwassenen en docenten. Het explodeerde en al het commentaar was geweldig om te lezen’, vertelt Esmée Biersteker, havo 5-leerling op Christelijk College De Populier in Den Haag. Het is nog werk in uitvoering maar voor Biersteker kan de opdracht die ze van biologiedocent Per-Ivar Kloen kreeg al niet meer stuk: maak een stipverhaal over de techniek, toepassingen en ethische aspecten van Crispr-Cas.

 

‘Ik zit vaak in de klas te tekenen. De leraar Duits heeft een keer al mijn tekeningen demonstratief voor de klas verscheurd, omdat hij vond dat ik op moest letten’, herinnert Biersteker zich. Voor het vak kunst maakte ze al een profielwerkstuk over striptekenen in de vorm van een stripverhaal. Voor Kloen was het zichtbare tekentalent reden haar uit te dagen de praktische opdracht over Crispr-Cas in de vorm van een stripverhaal te maken. ‘We geven leerlingen vaker ruimte om een praktische opdracht bijvoorbeeld in de vorm van een infographic te maken of ze de keuze te geven tussen een betoog of podcast. Dat geeft leerlingen de kans leerstof te verwerken en vertalen op een manier die hun ligt’, aldus Kloen.

 

Biersteker pakte de uitdaging met beide handen aan. ‘Ik denk in beelden en stof die ik zo verwerk blijven bij mij ook langer hangen. Voor ik een stripverhaal kan maken, moet ik snappen hoe het werkt. Als ik dat scherp heb, maak ik in mijn hoofd een indeling en begin ik gewoon. Eerst in potlood en daarna met inkt’, vertelt Biersteker. Inmiddels zijn de eerste twee pagina’s van de strip af en verwacht ze er nog twee nodig te hebben om het verhaal compleet te maken. ‘Uiteindelijk ben ik er misschien wel langer mee bezig, maar ik vind het gewoon leuker om biologische kennis als kunst te delen.’

 

Esmée Biersteker deelt haar kunst op Instagram (@est.me.artsy) en Per-Ivar Kloen deelt regelmatig werk van leerlingen op Twitter (@pikloen).