FOTO: PIXABAY - 04-07-2025 - Lesidee
Hoe laat je abstracte ecologische begrippen écht landen? Door leerlingen hun eigen biologie-stripverhaal te laten maken met behulp van een dobbelsteen en een flinke dosis fantasie! In deze werkvorm, ontworpen door ecologiedocenten van de Hogeschool Utrecht, gaan leerlingen aan de slag met ecologische begrippen door te dobbelen. Elk aantal ogen correspondeert met een begrip dat ze op een overzicht omcirkelen. De verzamelde begrippen vormen de basis voor een mindmap en uiteindelijk het plot van een zelfbedacht stripverhaal. Met een helder schrijfplan verwerken leerlingen de begrippen in hun verhaal, waardoor abstracte termen zoals voedselweb en biodiversiteit betekenis krijgen. De werkvorm prikkelt de taalontwikkeling en de creatieve verbeelding van leerlingen en vormt daarmee een waardevolle aanvulling op de biologieles. Het werkblad is te vinden via tinyurl.com/yck4avu7 en is ook makkelijk aan te passen naar andere thema’s. (Milena Vlot)