No Waste Army groeit hard: 550 pallets vol restproducten worden nu verwerkt in zo’n 25 duizend voedselboxen. Foto: No Waste Army

No Waste Army koopt productoverschotten op van boeren en telers en strijdt zo op landelijk niveau tegen voedselverspilling.

‘De boeren zijn leidend voor de inhoud van de box. Afhankelijk van welke groenten en fruit wij in samenwerking met hen kunnen redden, zoeken we producenten die daar de lekkerste houdbare producten van maken. Het is daardoor telkens weer een verassing voor onze abonnees wat er in de box zit. Al geven we via sociale media wel geregeld een letterlijk kijkje in de keuken’, vertelt Thibaud van der Steen enthousiast. Hij is een van de vier oprichters van No Waste Army, dat sinds september vorig jaar ieder kwartaal duizenden boxen vult met vegetarische producten die gemaakt zijn van reststromen.

Van der Steen beschrijft hoe hij in 2020 samen met twee vrienden start aan zijn strijd tegen voedselverspilling: ‘We vonden het belachelijk hoeveel groenten en fruit de boer of teler nergens kwijt kan, omdat het product niet aan het schoonheidsideaal van de supermarkten voldoet of omdat een inkoper afspraken niet nakomt. Er wordt daardoor gigantisch veel onnodig weggegooid, erg zonde voor de boer en slecht voor het milieu. We dachten bij onszelf: dat moet en kán anders.’ Het concept begint klein: wie een productoverschot heeft, kan de mannen op Instagram een berichtje sturen. ‘De eerste betalingen verliepen via een Tikkie’, zegt Van der Steen lachend. Wanneer de afnames steeds groter en frequenter worden, bundelen de vrienden hun krachten met ondernemer Stijn Markusse tot een nieuw bedrijf: No Waste Army.

Strijders
Na de lancering in juni 2023, melden vierduizend mensen zich aan om een paar maanden later de allereerste box te ontvangen. Het kwartaal daarop telt No Waste Army tienduizend strijders tegen verspilling, zoals het bedrijf zijn abonnees kroont. ‘Dat was natuurlijk fantastisch,’ vertelt Van der Steen. ‘Je hoopt dat het wordt opgepikt. Maar die knallende start heeft ook voor de nodige groeipijn gezorgd. Alles is nieuw en je hebt plots ook duizenden mensen met een vraag.’ Hoewel er in het magazijn momenteel 550 pellets vol met allerlei producten staan, die verdeeld moeten worden over de ruim 25 duizend dozen dit kwartaal, komt er volgens hem nu steeds meer rust in de onderneming.

‘We doneren ook aan de voedselbank en werken samen met andere bedrijven’

Het enorme succes is een combinatie van de huidige tijdsgeest en succesvolle marketing, denkt Van der Steen. ‘Er is vandaag de dag echt behoefte aan verandering en aan meer duurzame oplossingen, de afkeer voor grote bedrijven neemt alsmaar toe. Mensen geven hun geld liever uit aan de uien van boer Bastiaan of de sperziebonen van Kees, dan aan een grote onpersoonlijke keten. Door de verhalen van de gewassen en de personen daarachter online te delen, nemen we onze strijders mee in het gehele proces.’ Ook de telers zelf weten No Waste Army te vinden. ‘Wij zijn een van de weinige in Nederland die de eerlijke prijs betalen voor restproducten. Door mond-tot-mondreclame horen zij over ons en omgekeerd. Maar er zijn er nog steeds meer boeren en telers welkom, tip ons vooral!’

Al die boeren en boxen bij elkaar maakten dat het bedrijf de afgelopen anderhalf jaar ruim een half miljoen kilo aan groenten en fruit kon redden. Die enorme hoeveelheid belandde niet in zijn geheel als saus, sap of spread in de voorraadkasten van abonnees. ‘We doneren ook aan de voedselbank en werken samen met andere bedrijven. De box is slechts een middel om de voedingsmiddelenketen te veranderen. De marge die we op de boxen rekenen is onze voornaamste bron van inkomsten, zo’n 90 procent, en zorgt ervoor dat we ons werk kunnen blijven doen.’

Van der Steen hoopt het werk de komende tijd op dezelfde manier voort te zetten en mikt daarnaast op een samenwerking met een machthebbende partij. ‘We worden gehoord door de grote jongens, de grote supermarkten die het voor het zeggen hebben. Het zou heel mooi zijn als we iets betekenisvols kunnen opzetten met een van hen.’


BEDRIJF: No Waste Army
PRODUCT: box met houdbare producten gemaakt van reststromen, op kwartaalbasis
STRUCTUUR: besloten vennootschap
LOCATIE: Breda
AANTAL MEDEWERKERS: 18
OPRICHTINGSJAAR: 2023
OMZET: onbekend voor 2024; 1,1 miljoen in 2023
WEBSITE: nowastearmy.nl