PiXLife Nature Xperience ligt midden in de natuur.

Het nieuwe PiXLife Nature Xperience op de Brouwersdam belooft bezoekers onder te dompelen in unieke natuurbelevenissen. ‘We zijn een soort clubhuis voor natuurliefhebbers.’

‘Als je boven op onze 26 meter hoge uitkijktoren staat, heb je een prachtig uitzicht over de omgeving, met aan de ene kant de Noordzee en aan de andere kant het Grevelingenmeer. Parelduikers, zaagbekken, ijseenden, alken, zeekoeten; je ziet ze hier allemaal vrij gemakkelijk. En door de vele zoet-zoutovergangen is de natuur hier enorm dynamisch, met veel unieke flora. De Brouwersdam is daarom echt een hotspot voor vogelaars en natuurliefhebbers, en voor ons dé perfecte locatie om bezoekers aan ons centrum een bijzondere natuurbeleving aan te bieden. Van vogel-, strand en bootexcursies tot natuurfotografieworkshops en exposities.’

Dat vertelt natuurfotograaf en ondernemer Daan Schoonhoven over PiXLife Nature Xperience, een nieuw natuurcentrum op de grens van Zeeland en Zuid-Holland dat op 12 september zijn deuren opende voor publiek. Het is een voortvloeisel van Pixfactory, een bedrijf dat Schoonhoven twintig jaar geleden startte als stockbureau voor natuurfoto’s en dat uitgroeide tot uitgeverij, opleidingsinstituut en webshop met dertien vaste medewerkers en ruim honderd freelancers.

‘Ik erger mij weleens aan mensen die het vliegtuig pakken naar Costa Rica en met de grootste verhalen thuiskomen, terwijl ze niet eens weten wat er in hun eigen tuin aan insecten leeft. Het is dan ook mijn visie om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de Nederlandse natuur’, vertelt Schoonhoven. ‘Dat begon twintig jaar geleden met de website Birdpix, een soort online ontmoetingsplek voor vogelfotografen. Niet lang daarna had ik mijn eerste verdienmodel te pakken met Buiten-Beeld, een beeldbank voor Nederlandse natuurfotografie. In de jaren daarna groeide dat met onder meer fotografieworkshops en het uitgeven van natuurboeken organisch uit tot de huidige Pixfactory.’


GEFINETUNED

Tien jaar geleden ontstond bij Schoonhoven het idee om een plek te creëren waar alles wat Pixfactory doet samenkomt, het liefst midden in de natuur. Dat was toen niet haalbaar, maar na een paar goede coronajaren begon de verkenningstocht langs natuurgebieden als de Weerribben en De Biesbosch. ‘Toen dit gebouw van Staatsbosbeheer vrijkwam voor een openbare aanbesteding, was ons plan inmiddels al helemaal gefinetuned – we wonnen’, aldus Schoonhoven. ‘Na een jaar flink verbouwen zijn onze deuren nu eindelijk geopend.’


‘Na een jaar flink verbouwen zijn onze deuren nu eindelijk geopend’

PiXLife Nature Xperience vormt het middelpunt van een gevarieerd programma aan activiteiten en evenementen, zowel binnen als buiten. In de expositie vogelrecords leert men over de kleinste vogel, langste trekroute, grootste snavel en andere uitersten in de vogelwereld, terwijl men bij de geschiedenis van de natuurfotografie ziet hoe natuurfoto’s vroeger werden gemaakt. Andere exposities volgen nog. Kinderen kunnen bovendien ook zelf op expeditie. ‘Het hele gebouw hangt vol met opgezette vogels, een stuk of veertig’, vertelt Schoonhoven trots. ‘Kinderen krijgen een zoekkaart en een verrekijker mee, en kunnen zelf op zoek naar koperwiek, roodkeelduiker, putter en andere vogels.’ Toegang tot het natuurcentrum is gratis, dus het verdienmodel zit hem vooral in de verschillende excursies en workshops die men kan boeken. Zo zijn er bijvoorbeeld strandexcursies, ijsvogelexpedities, zeehondensafari’s en meerdaagse cursussen in onder meer vogelherkenning, tekenen en fotografie. ‘Dit is geen vrijwilligersorganisatie, maar een bedrijf met alleen maar professionals’, legt Schoonhoven uit. ‘We hebben een vaste gids in dienst en voor de rest werken we met een groot netwerk van freelancers dat we hebben opgebouwd met het moederbedrijf Pixfactory.’ Verder moeten de inkomsten komen van de horecagelegenheid, de winkel – ‘we zijn één van de vier verrekijkerspecialisten in Nederland’ – en Pixfactory zelf.

‘Er is hier al ontzettend veel te doen, maar we zijn ook nog druk bezig om ons programma verder uit te werken én uit te breiden. Uiteindelijk moet het centrum divers en voor iedereen interessant zijn: toeristen, gezinnen, fotografen, scholen én bedrijven. Met ruimte voor ruim vijfhonderd mensen en verschillende grote en kleine zalen is het een heel toffe plek voor een congres en vergaderingen. Kortom, we zijn eigenlijk een soort clubhuis voor natuurliefhebbers, waar men zich kan laten onderdompelen in prachtige natuurbelevenissen.’

BEDRIJF: PiXLife Nature Xperience
PRODUCT:
natuureducatie en -recreatie
STRUCTUUR:
besloten vennootschap
LOCATIE: Ouddorp
AANTAL MEDEWERKERS:
9
OPRICHTINGSJAAR:
2024
OMZET: nog geen volledig boekjaar gedraaid
WEBSITE:
pixlife.nl
BIJZONDERHEDEN:
onderdeel van moederbedrijf Pixfactory